Specyficznym rysem współczesnych czasów jest to, że pomija się w nich sprawy trudne czy kontrowersyjnem zadowalając się rozwiązaniami niewymagającymi zbytniego wysiłku myślowego (...). Przejawem takiego podejścia jest wnowoczesnej pedagogice/nauce o wychowaniu tendencja polegająca na zawężaniu spojrzenia na wychowanie i kształcenie do kwestii związanych wprost z praktyką edukacyjną i jej bieżącymi problemami. Trudno w takich warunkach skłonić pedagogów do pogłębionego namysłu nad tym, czego doświadczają w zwykłych sytuacjach wychowawczych. Bez takiego namysłu jednak działaniu pedagogicznemu grozi zagubienie więzi z sensem, który je uzasadnia i legitymizuje. Przyjmując tę optykę patrzenia, należy stwierdzić, że filozofia wychowania spełnia wobec praktyki pedagogicznej ważną i niedającą się przez nic zastąpić rolę.
<br>
Problem publikacji stanowi z jednej strony zgodnie zakładana przez współautorów potrzeba, co więcej, konieczność stałego zespolenia praktyki pedagogicznej z refleksją filozoficzną, z drugiej natomiast wielorakie trudności, na jakie natrafia w edukacyjnej szarzyźnie postulat pielęgnowania namysłu filozoficzno-wychowawczego. Mimo że w pracy nie podano gotowych rozwiązań na to, jak praktyka i teoria pedagogiczna mogą solidarnie kooperować - jak wiadomo, konflikt między teorią a praktyką nie zawęża się wyłącznie do nauk(i) o wychowaniu - w niektórych analizach rozwinięto bardzo interesujące i twórcze propozycje zmierzenia się z tą kwestią.
<br>
Z recenzji ks. dra hab. Dariusza Stępkowskiego SDB
Oprawa: | miękka |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Autor: | Anna Szudra-Barszcz, Sławomir Sztobryn |
Rok wydania: | 2012 |
Ilość stron: | 167 |
Wymiar [mm]: | 170x240 |
EAN: | 9788377024713 |
ISBN: | 978-83-7702-471-3 |
ID: | 240896 |