TOP 50 - szczególnie polecamy!

KLIKNIJ i zobacz już teraz!

O książce

Kształtowanie umiejętności czytania w edukacji przedszkolnej. Studium porównawcze metod analityczno-syntetycznej i glottodydaktyki

Wprowadzenie

1. Nauka czytania w przedszkolu w latach 1970–2020 w unormowaniach prawnych
1.1. Wytyczne kształtowania umiejętności czytania w przedszkolu zawarte w ustawach o systemie oświaty w latach 90. ubiegłego stulecia
1.2. Regulacje dotyczące nauki czytania w edukacji przedszkolnej wprowadzone na początku XXI wieku
1.3. Konsekwencje zmian w zakresie kształtowania nauki czytania w przedszkolach wynikające z decyzji Ministra Edukacji Narodowej z 2007 roku
1.4. Zalecenia dotyczące nauki czytania wprowadzone przez reformę oświaty w 2016 roku

2. Dojrzałość szkolna dzieci w zakresie nabywania umiejętności czytania
2.1. Ustalenia dotyczące kształtowania dojrzałości dzieci do nauki czytania
2.2. Przegląd wybranych koncepcji i metod badania dojrzałości szkolnej z uwzględnieniem kształtowania umiejętności czytania

3. Wyznaczniki umiejętności czytania w edukacji przedszkolnej
3.1. Czytanie i jego znaczenie
3.2. Sposoby i techniki czytania
3.3. Rozumienie tekstu czytanego
3.4. Czytanie krytyczno-twórcze
3.5. Rola percepcji wzrokowej w czytaniu dzieci
3.6. Percepcja słuchowa i jej funkcje w nabywaniu umiejętności czytania
3.7. Znaczenie mowy i poprawnej artykulacji w procesie czytania

4. Założenia i metody nauki czytania w przedszkolu
4.1. Kształtowanie umiejętności czytania w metodach syntetycznych i analitycznych
4.2. Koncepcja nauki czytania w metodach mieszanych (analityczno-syntetycznych lub syntetyczno-analitycznych)
4.3. Założenia metod globalnych
4.4. Metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym Ewy i Feliksa Przyłubskich
4.5. Nauka czytania i pisania metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
4.6. Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak
4.7. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® Jagody Cieszyńskiej-Rożek

5. Program badań własnych
5.1. Motywy podjęcia analizy porównawczej nauki czytania w przedszkolach zgodnie z metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
5.2. Przedmiot i cel badań
5.3. Problemy badawcze, hipotezy, zmienne i wskaźniki
5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5.5. Dobór próby i organizacja prowadzonych badań

6. Charakterystyka badanej populacji oraz jej środowiska wychowawczego
6.1. Warunki kształtowania umiejętności czytania w wybranych przedszkolach
6.2. Charakterystyka badanych dzieci
6.3. Przygotowanie nauczycieli do nauki czytania w przedszkolu

7. Wyniki badań umiejętności czytania dzieci kształconych metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.1. Sposoby prowadzenia analizy porównawczej kształtowania umiejętności czytania u badanych dzieci
7.2. Pamięć fonetyczna badanych sześciolatków kształconych metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.3. Tworzenie wyrazów z fonemów przez dzieci uczone metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.4. Porównanie znajomości liter wśród dzieci nabywających umiejętność czytania metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.5. Tempo czytania badanych przedszkolaków kształconych metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.6. Analiza porównawcza technik czytania stosowanych przez dzieci kształcone metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.7. Rozumienie tekstu czytanego przez dzieci uczone metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.8. Kształtowanie umiejętności czytania przez nauczycieli stosujących metodę analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodę glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego

8. Wnioski z badań nabywania umiejętności czytania przez dzieci kształcone metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
8.1. Wkład prezentowanych badań do pedagogiki w zakresie kształtowania umiejętności czytania w edukacji przedszkolnej
8.2. Rekomendacje do praktyki w edukacji przedszkolnej w odniesieniu do kształtowania umiejętności czytania

Zakończenie

Bibliografia

Spis wykresów
Spis tabel

Aneksy
1. Fotografie
2. Narzędzia badawcze
3. Tabele statystyczne

Abstract

Informacje techniczne

Oprawa: twarda
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Autor: Barbara Borowska
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 430
Wymiar [mm]: 167x240
EAN: 9788380619166
ISBN: 978-83-8061-916-6
ID: 505879

Zobacz również

Kształtowanie umiejętności czytania w edukacji przedszkolnej. Studium porównawcze metod analityczno-syntetycznej i glottodydaktyki
49.14 zł
  • Wysyłamy w ciągu 24 h
  • Dostawa za jedyne 8.90 zł
    - sprawdź
Gwarancja satysfakcji
Mogą Cię również zainteresować książki...
 - okładka książki

Jak dobrze wychować dziecko?

ks. Janusz Mastalski
 - okładka książki

Pedagogika wczesnoszkolna w Polsce i na świecie. Teoria i implikacje praktyczne

Barbara Borowska, Marta Buk-Cegiełka (red.)
 - okładka książki

Pedagogika wczesnoszkolna w Polsce i na świecie. Teoria i badania

Barbara Borowska, Marta Buk-Cegiełka (red.)
 - okładka książki

Moje pierwsze pięć lat. Wspomnienie dzieciństwa

Anne Geddes
 - okładka książki

Odmień nastolatka w pięć dni. Jak nauczyć pyskatego i humorzastego nastolatka szacunku i odpowiedzialności

Kevin Leman
 - okładka książki

Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli

 - okładka książki

Święte rodzicielstwo

Gary Thomas
 - okładka książki

Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny

Adele Faber, Elaine Mazlish
 - okładka książki

Jak kochać dzieci

o. Józef Augustyn SJ
 - okładka książki

Pedagogika szkolna, wczesnoszkolna i przedszkolna. Teoria i praktyka. Tom 1. Wokół aktualnych problemów wychowania i nauczania

Krystyna Chałas, Beata Komorowska (red.)
 - okładka książki

Dzielny urwis. Jak wychować syna?

Gregory L. Jantz, Michael Gurian
 - okładka książki

Nie głos, ale słowo... 3. Wychowanie dzieci z uszkodzeniami słuchu - nowe wyzwania dla rodziców i specjalistów

Kazimiera Krakowiak, Amelia Dziurda-Multan (red.)
 - okładka książki

6 zaskakujących pragnień dzieci. Rodzice nie bójcie się wymagać

Mariola Wołochowicz
 - okładka książki

Kreowanie tożsamości szkoły. Tom 1. Konteksty teoretyczne, poglądy, wyniki badań

Krystyna Chałas (red.)
 - okładka książki

Prawda czy fałsz?

Josh McDowell, Bob Hostetler, Ralph Woodworth
 - okładka książki

Sposób na sen. Spokojne noce dla ciebie i twojego dziecka od niemowlęcia do pięciolatka

Rachel Waddilove
 - okładka książki

Odkryj skarb Ona 13+

Beata Mądra
 - okładka książki

Rodzina w nauczaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego. Aspekt pedagogiczny

Magdalena Parzyszek